عاملی که در افزایش یادگیری و اصلاح رفتار دانش آموزان به طور مستقیم دخالت دارد وجود معلمانی متفکر و اندیشمند، آگاه به مسائل انسان ها، و خلاق و مبتکر است. آموزش و پرورش به معلمانی نیاز دارد که علاوه بر داشتن علم و دانش، در انجام وظایف محوله احساس مسئولیت کنند و دارای صفات اخلاقی نیکو و پسندیده باشند. در چنین نظامی کیفیت هیچگاه نباید فدای کمیت شود.
معلم آگاه و علاقه مند، با رفتاری مناسب دانش آموزان را به مدرسه و درس علاقه مند می سازد. در مقابل معلم نا آگاه و بی علاقه به وقت گذرانی می پردازد و دانش آموزان را از مدرسه و درس گریزان می کند.
نگرش معلم نسبت به رفتار دانش آموز و توانایی های او در عملکرد دانش آموز و برخورد او با کارهای مدرسه نقش مهمی دارد. معلمی که دانش آموز را تنبل، بی عرضه و بیچاره می انگارد نباید از او توقع پیشرفت و علاقه به درس و رعایت انضباط در کارها را داشته باشد.