معلم به این منظور مطالب و مشکلات درسی را برای دانش آموزان توضیح می دهد که نکات مبهم و مشکل درس، بهتر تفهیم شود. توضیح خوب آن است که دقیق بوده و شامل نکات اصلی مطلب مورد نظر باشد .
توضیح هر چقدر ساده و کوتاه باشد بهتر است. زیرا شنونده به آسانی و با سرعت بیشتری مطالب را درک می کند، استفاده از مثال ها، تصاویر، فیلم و سایر وسایل، توضیح یک مطلب را جالب، ساده و منطقی می سازد. معلم باید با دقت و علاقه به سخنان دانش آموزان و سوال هایی که مطرح می کنند، گوش داده و در تشریح مطالب از کلام و عقاید خود آن ها کمک بگیرد.
این روزها به درخت چنار فکر می کنم به درخت چناری که درخت همسایه داشت که چه بی مهابا قد کشیده بود بر فراز آسمان...و به کلاغ پیر ساکنش و به چراغی که با شاخه های تکیده اش بر بلندای کوچه اویخته بود. به برگ های پاییزی که صدایشان نجوای قدم های کودکانه ام را مرور می کنند به برگ های درخت سیب. به شکوفه های مطبوع گیلاس و به روزهای خوب کودکی...
در مداد پنج خاصیت است که اگر به دستشان بیاوری، تمام عمرت به آرامش میرسی:
1- میتوانی کارهای بزرگی کنی، اما نباید هرگز فراموش کنی دستی وجود دارد که هر حرکت تو را هدایت میکند. اسم این دست، خداست. او باید تو را همیشه در مسیر ارادهاش حرکت دهد.
2- گاهی باید از آن چه مینویسی دست بکشی و از مدادتراش استفاده کنی. این باعث میشود مداد کمی رنج بکشد، اما آخر کار، نوکش تیزتر میشود. پس بدان که باید رنجهایی را تحمل کنی، چرا که این رنج باعث میشود انسان بهتری شوی.
3- مداد همیشه اجازه میدهد برای پاککردن یک اشتباه، از پاککن استفاده کنیم. بدان که تصحیح یک کار خطا، کار بدی نیست. در واقع برای این که خودت را در مسیر درست نگه داری، مهم است.
4- چوب یا شکل خارجی مداد مهم نیست، ذغالی اهمیت دارد که در داخل چوب است. پس همیشه مراقب باش درونت چه خبر است.
5- و سرانجام: مداد همیشه اثری از خود به جا میگذارد. بدان هر کار در زندگیات، ردی به جا میگذارد و سعی کن نسبت به هر کاری که میکنی، هوشیار باشی و بدانی چه میکنی.
موقع تنبیه باید همیشه طوری عمل کنیم که دانش آموز متوجه شود این کار ما در واقع انتخابی است که خود او کرده :
«مریم ! اگه نذاری ناهید به درس گوش بده »
با گفتن این جمله دانش آموز متوجه می شود که تنبیه او نتیجه منطقی عمل خودش بوده .
---------------------------------------------------------
هرگز به حریم فردی دانش آموزان تجاوز نکنیم . اگر بیش از حد به آنها نزدیک شویم احتمال این که گفتگویی آرام در باره ی یک نکته انظباطی به برخوردی خشن و شدید تبدیل شود به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند .
به جای این که روی اشتباهات دانش آموزامون تمر کز کنیم او را به سوی انتخاب رفتار مطلوب راهنمایی کنیم .
------------------------------------------------
به اوونا یاد بدیم که اشتباه کردن بد نیست