د) بازخورد با مراحل رشد یادگیرنده متناسب باشد. بازخوردهای خیلی زیاد یا گمراه کننده را نباید به دانش آموزان ارائه داد. بازخورد باید دقیق و مفید ارائه شود و همچنین باید متناسب با رشد یادگیرنده باشد.
ه ) بازخورد تشویق را برای عملکردصحیح به کار ببرید. همۀ ما بر اثر تجربه می دانیم که بازخورد مثبت نسبت به بازخورد منفی تأ ثیر بیشتری روی یادگیرنده دارد. معمولاً بازخورد مثبت پذیرفته می شود و بازخورد منفی تکذیب می شود. بنابراین معلمان باید کوشش کنند، در فرایند یاددهی- یادگیری از بازخورد مثبت استفاده کنند، مخصوصاً وقتی که دانش آموزان مفاهیم و مهارت جدیدی را می آموزند در ضمن عملکرد نادرست بلافاصله باید اصلاح شود.
و) در صورت ارائه بازخورد منفی عملکرد اشتباه را نیز اصلاح کنید. دانستن این که کاری نادرست بوده است، موجب اصلاح آن نخواهد شد. بازخورد منفی باید همراه با اصلاح آن باشد. مثلاً اگر دانش آموزی توپ بسکتبالی را به طور صحیح شوت نمی کند، ضمن ارائه بازخورد، معلم باید نحوۀ درست شوت کردن توپ را نیز نمایش دهد.
ز) به دانش آموز کمک کنید به جای نتایج روی فرایند متمرکز شود. در بسیاری از مواقع دانش آموزان مبتدی توجه خود را روی عملکرد قابل مشاهده متمرکز می کنند و فرایند انجام مهارت را از یاد می برند.
ح) به دانش آموزان بیاموزید که خود بازخورد را دریافت کنند و یاد بگیرند که چگونه روی عملکرد خود قضاوت کنند. معلمان می توانند به دانش آموزانشان کمک کنند که عملکردشان را در فرایند یادگیری مورد قضاوت قرار دهند.
روزی یک استاد دانشگاه تصمیم گرفت تا میزان ایمان دانشجویان اش را بسنجد .
او پرسید: (( آیا خداوند , هرچیزی راکه وجود دارد , آفریده است؟ ))
دانشجویی شجاعانه پاسخ داد : (( بله ))
...
بدون آگاهی از نتیجه، تمرین برای دانش آموزان ارزش چندانی نخواهد داشت. موارد زیر می توانند راهنمای مناسبی برای معلمان در ارائه بازخورد به دانش اموزان باشد:
الف) بعد از هر تمرین بلافاصله بازخورد را ارائه دهید. نیازی نیست که بازخورد به طور مستمر ارائه شود اما بازخورد باید بلافاصله بعد از تمرین واقعی ارائه شود. در نتیجه دانش آموزان می توانند به راحتی و سهولت عملکرد خود را به خاطر بیاورند.
ب) بازخورد را به طور ویژه و صریح و روشن ارائه دهید. برای این که بازخورد برای دانش آموزان مفید تر باشد تا جایی که ممکن است به طور واضح و صریح بیان شود. برای نمونه، به جای این که گفته شود دیکته شما اشتباهات زیادی داشت باید گفته شود چهار کلمه اغنیا، عدالت، مناظره و تهذیب را اشتباه نوشته بودید.
ج) به جای تمرکز روی قصد و نیت، بر روی رفتارها متمرکز شوید. بازخوردی برای دانش اموزان مفید تر خواهد بود و کمترین حالت تدافعی را در پی خواهد داشت که به جای توجه به نیت رفتار، مستقیماً به خود رفتار توجه شود. مثلاً به جای این که گفته شود چرا نخواستید تمیز و درست بنویسید باید گفته شود من نمی توانم دست نوشته شما را بخوانم زیرا تمیز ننوشته اید و فاصله کافی بین کلمات نگذاشته اید.