برنامه درسی

علمی-آموزشی

برنامه درسی

علمی-آموزشی

سخن روز

مثبت ببین


                            مثبت فکر کن


                                                              و مثبت عمل کن

موفقیت از آن کسانی است که ذهنیت موفقی دارند.

رسیدن به موفقیت، قدرت و هر چیز خوب دیگری در این دنیا آرزوی مشترک بیشتر انسانهاست ولی با این حال هنوز اکثریت انسان ها از وضعیت مالی، فکری و روحی مناسبی برخوردار نیستند.

 

در دنیایی که ما انسان ها در آن زندگی می کنیم فرصت های زیادی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد ولی متأسفانه کمتر کسی می تواند از این فرصت ها به نفع خود استفاده کند. متأسفانه انسان ها بیشتر دررؤیای رسیدن به موفقیت زندگی می کنند تا این که بخواهند برای رسیدن به آن تلاشی از خود نشان دهند.

 

حقیقتی که هر انسانی در راه رسیدن به موفقیت باید همواره به آن توجه کند این است که نه کسی شانسی و از روی اتفاق به موفقیت می رسد و نه کسی به همین صورت موفقیت های خود را از دست می دهد. این موضوع بیانگر این مطلب است که رسیدن به موفقیت خود مراحلی دارد و فقط کسانی که از این موضوع باخبرند که می توانند امیدوار به دستیابی به آن باشند.

 

● افکار، همه چیز شماست

 

با کمی مطالعه و تحقیق در زندگی بیشتر انسان های موفق جهان به این نتیجه می رسیم که پشتکار داشتن و سخت کوش بودن ویژگی مشترک تمام انسان های موفقی است که تا به حال روی کره زمین زندگی کرده و می کنند. اگر در زندگی بیشتر انسان های موفق جهان نگاهی بیندازید به این نتیجه می رسید که بیشتر آنها در ابتدا به اشخاصی خانه به دوش شبیه بوده اند اما، در عین حال افکاری سلاطین گونه داشته اند!

 

بنابراین اگر شما هم می خواهید به موفقیت برسید (بسته به این که موفقیت برای شما چه مفهومی دارد) باید جنس ذهنیت شما از افکار مثبت و امید به آینده باشد تا شما بتوانید با اشتیاق و طراحی برنامه ای مناسب برای رسیدن به آن تلاش کنید.

 

● همه از صفر شروع کرده اند

 

با این حال، ممکن است این ذهنیت در شما ایجاد شده باشد که حتی با وجود این که ذهنیتی مثبت دارید ولی به علت کمبود منابع و امکانات لازم نمی توانید به اهداف خود برسید. فراموش نکنید که تمام انسان های موفق هم در ابتدای کار وضعیتی مانند شما داشتند ولی با این حال توانستند با تلاش بیش از حد و داشتن افکار و برنامه ای مناسب به اهداف خود برسند. اصولاً انسانی که در ذهن خود هدف قاطعی دارد که باید به آن برسد هیچ وقت به محدودیت ها فکر نمی کند. تنها منبعی که انسان های موفق از آن بهره می برند ذهن است.

 

این افراد از آنجایی که می دانند مغز انسان با افکار او دوست می شود، همیشه بهترین افکار را برای دوستی با ذهن خود انتخاب می کنند. اگر شما به خود، به چشم یک انسان موفق نگاه کنید ذهنتان نیروی درونی شما را برای رسیدن به وضعیتی که دوست می دارید هماهنگ می کند اما، اگر افکار و تصورات شما علیه خودتان باشد حتی اگر از منابع خوبی نیز برخوردار باشید به زودی همه چیز را از دست خواهید داد.

 

متأسفانه بسیاری از انسان ها فکر می کنند که محدودیت، معیار سنجش انسانهاست، در حالی که معیار حقیقی سنجش انسان ها، افکاریست که آنها در سر دارند.

منبع:خبرگزاری ایسنا

گابریل گارسیا مارکز


اگر پروردگار لحظه‌ای از یاد می‌برد که من آدمکی مردنی بیش نیستم و فرصتی ولو کوتاه برای زنده ماندن به من می‌داد از این فرصت به بهترین وجه ممکن استفاده می‌کردم. به احتمال زیاد هر فکرم را به زبان نمی‌راندنم، اما یقیناً هرچه را می‌گفتم فکر می‌کردم. هر چیزی را نه به دلیل قیمت که به دلیل نمادی که بود بها می‌دادم. کمتر می‌خوابیدم و بیشتر رویا می‌بافتم؛ زیرا در ازای هر دقیقه که چشم می‌بندیم، شصت ثانیه نور از دست می‌دهیم.


راه را از‌‌ همان جایی ادامه می‌دادم که سایرین متوقف شده بودند و زمانی از بستر بر می‌خواستم که سایرین هنوز در خوابند. اگر پروردگار فرصت کوتاه دیگری به من می‌بخشید، ‌ ساده‌تر لباس می‌پوشیدم، در آفتاب غوطه می‌خوردم و نه تنها جسم که روحم را نیز در آفتاب عریان می‌کردم. به همه ثابت می‌کردم که به دلیل پیر شدن نیست که دیگر عاشق نمی‌شوند، بلکه زمانی پیر می‌شوند که دیگر عاشق نمی‌شوند. به بچه‌ها بال می‌دادم، اما آن‌ها را تنها می‌گذاشتم تا خود پرواز را فرا گیرند. به سالمندان می‌آموختم با سالمند شدن نیست که مرگ فرا می‌رسد، با غفلت از زمان حال است. چه چیز‌ها که از شما‌ها [خوانندگانم] یاد نگرفته‌ام ...


یاد گرفته‌ام همه می‌خواهند بر فراز قله‌ی کوه زندگی کنند. و فراموش کرده‌اند مهم صعود از کوه است. یاد گرفته‌ام وقتی نوزادی انگشت شصت پدر را در مشت می‌فشارد، او را تا ابد اسیر عشق خود می‌کند. یاد گرفته‌ام انسان فقط زمانی حق دارد از بالا به پایین بنگرد که بخواهد یاری کند تا افتاده‌ای را از جا بلند کند. چه چیز‌ها که از شما یاد نگرفته‌ام ... . احساساتتان را همواره بیان کنید و افکارتان را اجرا.

اگر می‌دانستم امروز آخرین روزی است که تو را می‌بینم، چنان محکم در آغوش می‌فشردمت تا حافظ روح تو گردم. اگر می‌دانستم این آخرین دقایقی است که تو را می‌بینم، به تو می‌گفتم «دوستت دارم» و نمی‌پنداشتم تو خود این را می‌دانی. همیشه فردایی نیست تا زندگی فرصت دیگری برای جبران این غفلت‌ها به ما دهد. کسانی را که دوست داری همیشه کنار خود داشته باش و بگو چقدر به آن‌ها علاقه و نیاز داری. مراقبشان باش. به خودت این فرصت را بده تا بگویی: «مرا ببخش»، «متاسفم»، «خواهش می‌کنم»، «ممنونم» و از تمام عبارات زیبا و مهربانی که بلدی استفاده کن.


چگونه امتحان دهیم

چگونه امتحان دهیم (۳) امتحان های تستی ( چند گزینه ای )


 د

نویسنده : جو لندز برگر
مترجم : محمود کریمی شرودانی
منبع : راسخون


سؤال های چند گزینه ای دارای یک عبارت و تنه هستند که در ادامه آنها از ۳ تا ۵ گزینه آمده است :

استراتژی ( راهبردهای ) امتحان :


۱- صورت سؤال را کاملاً با دقت بخوانید.
باید بدانید که آیا امتحان نمره منفی دارد یا نه.

باید بدانید که چقدر زمان دارید(این بر راهبرد شما فرمانروایی می کند)


۲- یک نگاه سطحی به امتحان بیندازید. امتحان را سریعاً بخوانید و آن سؤالاتی که آسان هستند را اول پاسخ دهید. آنهایی را که می دانید به طرز مناسبی علامت گذاری کنید.


۳- برای بار دوم چک کنید و سؤالات سخت تر را جوابهید.

ممکن است که نشانه هایی از پاسخ های دفعه اول به دست آورید یا در امتحان دادن احساس راحتی بیشتری پیدا کنید.


۴- اگر زمان اجازه می دهد هم سؤالات و هم پاسخ ها را مرور کنید. احتمال دارد که در دفعه اول سؤالات را اشتباه فهمیده باشید.
گزینه های جواب شانس شما را افزایش می دهند، منتقدانه فکر کنید :


۱- گزینه ها را نگاه کنید، سپس صورت سؤال را بخوانید و سعی کنید جواب دهید. گزینه ای را انتخاب کنید که نزدیکترین تطابق با پاسخ شما را دارد.


۲- با هر گزینه، صورت سوال را هم بخوانید. به گزینه ها به صورت یک سؤال صحیح- غلط نگاه کنید و صحیح ترین را انتخاب کنید.

استراتژی پاسخ به سؤالات سخت :

۱- گزینه هایی که می دانید غلط هستند را حذف کنید. اگر اجازه دارید کلمات و عبارات درون سؤال ها را که با استناد به آنها گزینه ها را حذف می کنید، علامت بزنید.
۲- هر گزینه یک سؤال را به صورت صحیح-غلط بررسی کنید. این کار می تواند موارد انتخابی شما برای بهترین پاسخ را کاهش دهد.


۳- در گزینه هایی که از لحاظ گرامری با صورت سؤال تطابق ندارند، تردید کنید. (البته بیشتر برای زبان و ادبیات کاربرد دارد)


۴- در گزینه هایی که به طور کلی برای شما ناآشنا هستند، تردید کنید.


۵- در گزینه هایی که از کلمات مطلق (مثل همیشه، همه وقت و…) یا کلمات منفی استفاده شده است، تردید کنید.
سعی کنید یک عبارت مناسب به جای عبارت مطلق قرار دهید مثل کلمه ی اغلب مواقع را به جای کلمه ی همیشه استفاده کنید تا ببینید که آیا می شود گزینه را حذف کرد یا نه.


۶- همه ی گزینه ها: اگر می دانید که ۲ یا ۳ گزینه صحیح به نظر می رسد گزینه ی “همه ی گزینه ها” احتمال زیادی برای صحیح بودن دارد.


۷- گزینه هایی که اعداد خیلی عجیب و غریب(حالا یا خیلی کوچک تر یا خیلی بزرگ تر از محدوده ی جواب) را ارائه می کنند، احتمالاً غلط هستند.


۸- در مورد گزینه هایی که شبیه هم به نظر می رسند، به احتمال زیادی یکی از آنها جواب هستند. بهترین گزینه را انتخاب کنید اما گزینه هایی که به طور اساسی معنی یکسانی دارند را حذف کنید.


۹- منفی های مضاعف: وقتی دو عبارت منفی می بینید، هر دو را تبدیل به عبارت مثبت کنید و حالا به آنها فکر کنید.


۱۰- گزینه های انعکاسی: اگر دو گزینه مخالف یکدیگر هستند، یکی از آنها صحیح است.


۱۱- اگر دو پاسخ صحیح به نظر می رسند، آنها را از لحاظ تفاوت ها بررسی کنید و سپس به صورت سؤال برگردید تا بهترین جواب را انتخاب کنید.


حدس زدن :

۱- هر گاه سؤالات نمره ی منفی ندارند، حدس بزنید.
۲- اگر سؤالات نمره ی منفی دارند و شما هیچ اطلاعاتی در مورد سؤال ندارید، حدس نزنید.
۳- از اشاره ها و نشانه های سؤالاتی که پاسخ شان را می دانید، برای پاسخ به سؤالاتی که پاسخ شان را نمی دانید، استفاده کنید.
۴- وقتی که مطمئن هستید که پاسخ قبلی شما باید اصلاح شود یا دیگر نشانه های موجود در امتحان به شما راهنمایی می کنند که باید پاسخ را تغییر دهید، حتماً آن را اصلاح کنید.

یادتان باشد که شما به دنبال بهترین جواب هستید. پاسخی که صحیح باشد، هدف شماست. این پاسخ لازم نیست همه وقت، در همه کلاس ها و بدون استثناء صحیح باشد. کافی است در همان سؤال و شرایط آن صحیح باشد.


نکته آخر : بررسی نمونه سؤال های سال های گذشته می تواند بسیار مفید باشد تا با شیوه ی طراحی سؤال و تله گذاری طراح سؤال آشنا شوید. فراموش نکنید تمرین برای آمادگی برای امتحان ، بسیار مهم است.