برنامه درسی

علمی-آموزشی

برنامه درسی

علمی-آموزشی

سخن روز

آدمهای بزرگ بر خود سخت می گیرند و آدمهای کوچک بر دیگران.

سبکهای یادگیری و روش های نوین تدریس

سبک­های یادگیری مورد نظر برای معرفی به ترتیب زیرند:


1- یادگیرنده برون­گرا

برون گرایی چیست ؟

برون گرایی ، متمرکز شدن بر یک انرژی بیرونی است.


برون گرایی  چگونه بررفتارمعلم اثر می گذارد؟

برون گرایی سبب می شود شخص تاثیرات بیرونی را به عنوان منبع از انرژی ، لذت و رضایت جستجو کند.


چگونه برون گرایی  بر روش تعامل، ارتباطات و تدریس معلم اثر می گذارد؟


برون گرایی سبب می شود معلم از تعاملی آزاد و فعال بهره مند شود، جذب فعالیتها شده و دربرابر شلوغی و سرو صدا وهیاهوی از تحمل بالایی نشان دهد. از آنجا که معلم برون گرا پر جنب و جوش و دارای حس همکاری است کلاسهای شلوغ را ترجیح میدهد و فعالیتهای متنوع و همزمان و بروز هیجانات و انرژی و شورو شوق از سوی دانش آموزان را به راحتی تحمل می نماید. معلم برو ن گرا مشتاق و با انگیزه است حتی به جنبه های مختلف زندگی دانش آموزانش در بیرون از مدرسه هم توجه نشان می دهد.


چگونه برون  گرایی به سبک یادگیری تبدیل می شود؟

1- دانش آموزان برون گرا تمایل دارند تفکراتشان را به زبان آورند و تا زمانی که فرصت صحبت کردن دربارة مطلبی که آموخته اند را بدست نیاورند ، نمی توانند مطلب را خوب درک کنند. درواقع، ً گفتگو یک فرآیند  ً روشن کننده ً ( شفاف کننده ) برای آنهاست.


2 -دانش آموزان برون گرا از طریق عمل ( راههای عملی ) یادمی گیرند، آنها عمل گرا هستند و تجربه های  عملی را ترجیح می دهند. 

3-  دانش آموزان برون گرا یادگیری به شکل گروهی را ترجیح می دهند. آنها از تبادل افکار از هر تقسیم کار و وظایف با دیگران لذت می برند. 

4- دانش آموزان برون گرا تنوع طلب هستند. آنها دوست دارند فعالیت های مختلفی را تجربه کنند و در نهایت تعداد محدودی از آن ها را انتخاب نمایند.

5- از آنجائی که دانش آموزان برون گرا دوست دارند بدانند که چگونه کارهایشان را انجام داده اند، به واکنش و قضاوت معلم و هم کلاسی هایشان اهمیت می دهند.


2-    یادگیرنده درون گرا

درون گرایی چیست ؟

درون گرایی ، متمرکز شدن بر یک انرژی درونی است.


درون گرایی چگونه بررفتار شخص اثر می­ گذارد؟

درون گرایی سبب می شود شخص از درون خود به جستجوی منبع انرژی ، رضایت مندی و ایمنی بپردازد.


چگونه درون گرایی  بر روش تعامل، ارتباطات و تدریس شخص اثر می گذارد؟

درون گرایی سبب می شود که شخص در رویدادها و روابط متمرکز شده لذت ببرد.

از آن جائی که معلم درون گرا محتاط، ملاحظه کار ومتفکر است، یک کلاس منظم که در آن دانش آموزان به آرامی و در یک زمان بر روی یک طرح ( پروژه ) کار می کنند، ترجیح می دهد. معلم درون گرا تحمل سرو صدا ومزاحت را در کلاس ندارد. بنا براین در صدد ایجاد فضایی در کلاس است که آکنده از احترام و آرامش باشدتا خواستة خود را که همانا سکوت و آرامش است ، تامین کند.

چگونه درون  گرایی به سبک یادگیری تبدیل می شود؟

1-دانش آموزان درون گرا نیاز دارند که قبل از پاسخ گویی در حضور دیگران در مورد هرچیزی در ذهنشان بی اندیشند. درون گراها اغلب دانش آموزان ساکت و متفکر کلاس هستند. آن ها ترجیح می دهند داوطلبانه به سئوالات پاسخ دهند تا این که مستقیماً از آنان سئوالی پرسیده شود. هنگامی که آن ها به معلم اعتماد کنند واز طرفی هم به دانش و معلومات خود مطمئن باشند همه را با پاسخ های غیر منتظره و صحیح خود شگفت زده می کنند.

2- دانش آموزان درون گرا افرادی تنها  و منزوی هستند و این احساس عمیـق و آسیب پذیر تنهایی به محیط یادگیری آنان هم سرایت می کند. آن ها نسبت به محیط یادگیری خود احساس مالکیت می کنند و دوست دارند که هیچ کس دیگری در آن جا نباشد. دانش آموزان درون گرا آرامش و سکوت و کاربدون اختلال و مزاحمت را که موجب تمرکز انرژی در یک زمان و بر روی یک مسئله ، می شود را می پسندند.

3-دانش آموزان درون گرا خود انگیخته هستند وعمیقاًاز کسی که آنها را کنترل کند ناراحت می شوند . آنان خواهان آموزشی روشن و واضح هستند وهمواره مترصد فرصت هایی برای بررسی عقاید ونظراتشان بدون نظارت ، هستند ودر صورت احساس نیاز به کمک دیگران ترجیح می دهند به یک متخصص ( کارشناس ) مراجعه کنند و یا منابع اطلاعاتی را مطالعه کنندو یا حتی فیلم آموزشی ببینند. یادگیری و ارائه همزمان برای دانش آموزان درون گرا کاری بس دشوار است، آنان دوست دارند خوب وکامل یادبگیرند تا بتوانند در برابر همکلاسی ها ومعلم وظایفشان را به نحو شایسته انجام دهند.

3- یادگیرنده حس­گرا

حس چیست ؟

حس یک کارکرد ادراکی است که تجربیات مناسب و قابل دسترس  را بلا واسطه از طریق حواس جستجو می کند

  چگونه حس  بررفتار شخص اثر می گذارد؟

حس سبب می شود که شخص  به دقت به تمامی جزئیات پیرامون خود توجه کند.


چگونه حس  بر روش تعامل، ارتباطات و تدریس شخص اثر می گذارد؟

حس سبب می شود شخص ارزش محیط عادی و آشنا را درک کرده واز آن لذت ببرد و نیز واقع بینانه و معقول با دنیای اطراف خود برخورد نماید. معلم حس گرا کاربردهای یک سیستم رو به رشد وقابل فهم را تدریس کرده و بادقت دانش آموزان را از یک سطح یادگیری به سطح بالاتری ارتقاء می دهد. اساساً اگر رویکرد معلم عملی و قابل استفاده باشد به دانش آموزان امکان می دهد تا هدف وانگیزه یادگیری خود را کاملاً درک کنند. معلم حس گرا دوست دارد همواره احساس کند که در مدرسه به خوبی انجام وظیفه کرده است.


چگونه حس گرایی به سبک یادگیری تبدیل می شود؟

1- دانش آموزان حس گرا محتاطانه وارد مرحله جدید یادگیری می شوند و برای یادگیری یک مجموعه معمولاً قدم به قدم پیش می روند. آنان مایلند با تکیه بر معلومات و مهارتهای خود از شیوة یادگیری رو به رشد بهره برده و بهترین یادگیری را داشته باشند.

2- دانش آموزان حس گرا ازنظریه های انتزاعی بیزارند واگر چنین نظریه هایی به آنان ارائه شود مایلند آن را نادیده گرفته واز روی آن بگذرند. دراین صورت نیز اغلب احساس گناه ، حماقت و یا دلخوری می کنند. یادگیرنده حس گرا مایل است نظریه در بخشهای کوچکتر و مرتبط با وظایف و تکالیف یادگیریشان به آنان ارئه شود. آنها هم چـــــنین نیازمند دلایل معقول و عملی و پاداشهای فوری جهت یادگیری هستند .  

3- دانش آموزان حس گرا از طریق حواس اطلاعات جالبی بدست می آورند، آنها همانطور که می بینند، می شنوند و لمس می کنند، یاد هم می گیرند و اغلب از طریق مشاهده و تقلید رفتارها، می آموزند . چنانچه این دانش آموزان بتوانند گام به گام ( مرحله به مرحله ) شیوة کار و چگونگی انجام یافتن آن را مشاهده کنندو سپس خود آن را بیازمایند به خوبی وبه سرعت یاد می گیرند. سئوالات تشریحی ، امتحانات رسمی و آزمونهای استعداد تاثیر منفی بر دانش آموزان حس گرا دارد. آنان در چنین موقعیتهایی نمی توانند به خوبی عمل کنند. مایة تاسف است هنگامی که این دانش آموزان مجبور به دادن چنین امتحاناتی شوند، زیرا این امتحانات نه برای آنان مفید ومؤثر است ونه گواه برتوانایی ودانایی واقعی آنان است.

4- یادگیرنده شهودگرا

شهودچیست ؟

شهــــود، عملی ادراکی است که سبب می شوددنیا را از طریق خلق فرضیه ها والگو سازی ، درک  شود.

چگونه شهودگرایی  بررفتار شخص اثر می گذارد؟

شهودگرایی سبب می شودکه شخص به منظوردرک روابط بین امور(مسائل)،وموقعیت ها و اطلاعات را بر اساس ابتکارات خود، به دقت وارسی کند.


چگونه شهودگرایی  بر روش تعامل، ارتباطات و تدریس شخص اثر می گذارد؟


شهودگرایی سبب می شود معلم به دنبال تجربیات پرشورو مملو از حادثه ، و تحول و نوآوری باشد. شهودگراها راکمال گرایی و الهام برانگیختـه می سازد. معلمین شهود گرا در راستای یک تصویر ایده ال از کلاس درس و تعلیم وتربیت ، حرکت می کنند، آنان از شرکت وتلاش  و کوشش در پروژه های بزرگ وکسب تجربیات جدید ، لذت می برند. بنابراین، دانش آموزان خود را نیز به تلاش و فعالیت وا می دارند.

این معلمان دانش آموزان رادر مسیر رشد، تجربه و کشف مسائل جدید قرار می دهند و با بیان خطوط اصلــی برنامه های درسی آنان را راهنمایی می کنند. معلمین شهود گرا خود برنامه های درسی را طراحی کرده واز کیفیت مناسب آن، که شامل تمامی مسائل ضروری و حتی بیشتر از آن است ، اطمینان دارند.

چگونه شهود گرایی به سبک یادگیری تبدیل می شود؟

1- دانش آموزان شهود گرا یا هما ن یادگیرنده های مبتکر مایلند که از طریق ارائه فرضیه ها، توجیهات و هم چنین روش های مناسب ، کارهایشان را انجام دهند. آنان ابتدا حدس می زنند سپس مطرح می سازند. ( مانند یک پست بازرسی ). آنان درهرموقعیتی از حس بساوایی (احساس بساوشی ) و یافکر بکری که دارند استفاده می کنند. چنان چه برای ریسک کردن و نو آوری ترغیب شوند، انرژی بیشتری صرف طرح ها و پروژه ها می کنند.

2- دانش آموزان شهودگرا به دنبال تنوع دریادگیری هستند. زیرا یکنواختی، آنان را خیلی زودخسته وکسل می کند، آنان از تکرار و بازگویی بیزارند و هنگامی که معلم آنان را وادار به مرور کارها می کند عمیقاً ناراحت می شوند. در چنین شرایطی معلم می تواند به جای مرور کردن مطلب از آنان آزمون بعمل آورد و یا بخواهد تا همان مطلب را برای همکلاسی هایشان تدریس کنند. 

3- دانش آموزان شهودگرا دریک پروژه یا طرح از ابتدا به طرز یکسان ومساوی کار نمی کنند؛ بدین معنا که در ابتدا انرژیشان بسیار زیاد ومتمرکز است ، سپس کم کم توجه و تمرکزشان دچار لغزش و خطا می شود. این همه، عموماً تا انتهای پروژه به سطح عالی اولیه باز می گردند. دانش آموزان شهود گرا اغلب جزئیاتی که بنظرشان بی اهمیت است را نادیده می گیرند و فقط به آنهایی توجه می کنند که در جهت هدفشان باشد از قبیل تحقیق های آزمایشی و یا حمایت از فرضیه اصلی درگزارش .

5- یادگیرنده اندیشه­ گرا

اندیشیدن چیست ؟

اندیشیدن، عملی است قضاوتی  که در آن به روشهای عینی و تجزیه وتحلیل به منظور اخذ تصمیم و ارزشیابی موقعیت ها بهاء داده می شود.


اندیشیدن چگونه  بررفتار فرد اثر می گذارد؟

اندیشیدن سبب می شود شخص با حفظ خونسردی، با کمی گوشه گیری و درونگرایی بتواند منطقی و معقول، صادقانه ومنصفانه یا حتی  درصورت ضرورت ، منتقدانه درمورد مسائل فکر کند.

چگونه اندیشه  بر روش تعامل، ارتباطات و تدریس شخص اثر می گذارد؟

اندیشیدن سبب می شود شخص به دنیای منصفانه وعینی که بر پایه اصول  منطقــی بنا می شود بهاء دهد. معلم اندیشه گرا، مقاصد واهداف یادگیری را برای دانش آموزان کلاس تشریح می کند وهمیشه خواستار حقیقت، انصاف و برابری فرصت ها برای تحقق انتظارات دانش آموزان است. چنانچه دانش آموزان به اهداف طرح شده، دست نیابند، معلــــم اندیشه گرا فوری و علنی و اغلب در حضور جمع از دانش آموزان انتقاد می کند تا آنان را متوجه سازد در چه موقعیتی قرار دارند، وکجا به معیارهای تعیین شده، نرسیده اند. معلم اندیشه گرا به انجام تکالیف بسیار بهاء می دهد و چنانچه متقاعد نشده باشد که مسائل احساسی و شخصی برای یک تدریس موفق بیش از حد مهم است می تواند احساسات دانش آموزان را نادیده بگیرد.


چگونه اندیشه گرایی به سبک یادگیری تبدیل می شود؟

1- دانش آموزان اندیشه گرا به صداقت و رفتار منصفانه بهاء می دهند واز هر گونه تبعیض و جانبداری بیزارند. آنان اصول و قوانین را باور دارند.

2-  دانش آموزان اندیشه گرا اهل رقابت هستند، این یادگیرنده ها، مستقل، بسیار پر تلاش و کوشا هستند ودوست دارند همیشه برنده باشند وهمیشه هم با اعتماد به نفس در جمع حاضر می شوند. چنانچه یادگیرنده های اندیشه گرا در مقابل دیگران احساس ناتوانی و بی لیاقتی کنند، بسیار پریشان واندوهگین می شوند ونیز از لحاظ روحی احساس می کنند که از همکلاسی هایشان عقب مانده اند. 

3- دانش آموزان اندیشه گرا به دروس سازمان یافته تر ومنطقی نیاز دارند. آنان به استفاده از دانش کارشناسان علاقمندند و به آن ارزش قایل می شوند.


6-      یادگیرنده احساس گرا

احساس چیست ؟

احساس یک کار قضاوتی است که در آن به تجزیه وتحلیل ذهنی ودرک عاطفــی بهاء داده می شود. از این عمل برای تصمیم گیری کردن و ارزشیابی استفاده می شود.


چگونه احساس بررفتار شخص اثر می گذارد؟

احساس سبب می شود که فرد یک رابطة شخصی و هم آهنگ را با محیط پیرامون جستجو کند. و با اتکاء  به حس عمیق نسبت به ارزش های شخصی خود، رفتارش را تنظیم کند ودربارة رفتار دیگران هم داوری کند.


چگونه احساس بر روش تعامل، ارتباطات و تدریس شخص اثر می گذارد؟

احساس سبب می شود شخص برای ارتباط با دیگران وبرقراری ارتباط همدلانه با آنان ، بکوشد وبا دنیای اطراف خود هماهنگی یا هارمونی ایجاد کند.معلم احساس گرا به ارزشهای شخصی و نیازهای انسانی دانش آموزان در طراحی برنامه های درسی توجه نشان می دهد. معلم احساس گرا با نظربه آنچه که فکر میکند درست است و براساس آنچه می پندارد دانش آموزان باید در قالب بایدها ونباید ها انجام دهند، انجام فعالیتهایشان را پی گیری می کند. در اصل معلم احساس گرا با تمام وجود برای دست یابی به اهداف شخصی و به ثمر رساندن برداشت شخصی اش از آموزش و پرورش می کوشد.


چگونه احساس گرایی به سبک یادگیری تبدیل می شود؟

1- دانش آموزان احساس گرا برای یادگیری نیاز مند محیطی آرام ومتعادل هستند. آنان هرچیزی را به دل می گیرند و ناراحت می شوند. معلم بایداز انتقاد تند و شدید نسبت به این گونه دانش آموزان پرهیز کند. حتی اگر بطور مستقیم هم به آنان انتقاد نشود بازهم احساس ناراحتی می کنند.این دانش آموزان باید در محیطی آکنده از ادب و احترام باشند تا بتوانند در کلاس مؤثر واقع شوند.

2-  دانش آموزان احساس گرا بههمکاری ، توجه و توافق جمعی بهاء می دهند. آنان به شدت از رقابت گریزانند زیرا معتقدند هیچ کس نباید احساس شکست یا دوم شدن بکند. این دانش آموزان دوست دارند ایجاد رضایت کنندو باکسب رضایت هم در کلاس درس برانگیخته می شوند.

3-   دانش آموزان احساس گرا یادگیری را برای کمک به رشد خود می خواهند، رشدی که برپایة شیوة شخصی خودشان استوار  است. همچنین آنان، یادگیری را برای خدمت به جهان در مفهوم گستردة انسانیش می خواهند. یادگیری دانش آموزان احساس گرا وقتی به اوج می رسدکه ارزش ها به مثابه عاملی برای انگیزش در نظر آورده شوند. هم چنین دانش آموزان احساس گرا بیشتر از معلمی می آموزند که اورا  چونان یک انسان دارای شخصیت بپذیرند.


7-      یادگیرنده قضاوت گرا

قضاوت گرایی چیست ؟

ویژگی قضاوت گرایی این است که می خواهد با اقدامی قاطعانه با دنیای پیرامون خود برخورد کرده و نظم و ترتیب بوجود آورد.


چگونه قضاوت­گرایی  بررفتار فرد اثر می گذارد؟


قضاوت گرایی سبب می شود شخص انرژی خود رابیشتر صرف کنترل وقایع کند .


چگونه قضاوت گرایی بر روش تعامل، ارتباطات وتدریس شخص اثر می گذارد؟

قضاوت سبب می شود شخص خواهان دنیای منظمی باشد که در آن همه چیز به موقع وبراساس یک هدف از پیش تعیین شده، اتفاق بیفتد.

قضاوت گراها، کارهای ناگهانی و غیرمترقبه را دوست ندارند و ازدیگران هم انتظار دارند که در راستای اهداف تعیین شده، کار کنند. معلمان قضاوت گرا طرحهای توسعه یافته مناسب و شخصی برای هربرنامه ای دارند و دانش آموزان را هم از این طرحها مطلع می سازند و از آنان می خواهند که برای نیل به این اهداف طبق یک روش مشخص و خاص و در قالب یک جدول زمانی متناسب با معیارهای مدرسه و یا منطقه، فعالیت کنند.


چگونه قضاوت گرایی به سبک یادگیری تبدیل می شود؟

1-  دانش آموزان قضاوت گرا علاقمند به برنامه ریزی و جدول زمان بندی هستند. آنان نیاز دارند که زمان دقیقی برای وقت امتحان، مهلت انجام تکالیف و پیشرفت دروس، تعیین شود. آنان مایلند برای هر ترم تحصیلی یا درصورت امکان برای تمام سال تحصیلی، از قبل بدانند که باید طبق چه ساختار و یانظام مشخصی پیش بروند و یااز خطوط کلی دروس هر ترم آگاهی داشته باشند.

2-   دانش آموزان قضاوت گرا مایلند هر کار و یاتکلیفی راکه شروع می کنند، تکمیل کرده و به پایان برسانند آنان بسیار علاقمند به پایــان رساند امورهستند. دانش آموزان قضاوت گرا هرگز پروژه ها و یا طرحها ی نیمه کار را رها نمی کنند و در صورت چنین کاری احساس گناه می کنند. چنانچه معلم در اوایل سال کاری را به آنان محول کند و یا مسئولیتی را به عهدة آنان بگذارد و سپس بعد از مدتی آن را لغو کند، آنان احساس رهایی از زیر بار مسئولیت و یا کار نمی کنند، بلکه به شدت رنجیده و ناراحت  می شوند. زیرا از دید آنان معلم نباید اتفاقی یا تصادفی تکلیف و یا کار را به دانش آموزی محول کند.

3- تکالیف برای دانش آموزان قضاوت گرا، بازخوردهای فراوانی دارد. آنان می خواهند هرچیزی را در نظر آورده و ارزشیابی کنند.


8- یادگیرنده ادراک گرا

ادراک چیست ؟

ادراک، توانایی برخورد با دنیای پیرامون است، که با کنجکاوی ، درک و شناخت همراه است.


چگونه ادراک  بررفتار فرد اثر می گذارد؟

ادراک سبب می شود شخص به سبب اتخاذ تصمیم ، به تحقیق، بررسی وکاوش همگی مسیرهای اطلاعات بپردازد، زیرا لذت طی کردن این فرآیند ( روند ) بیشتر از بدست آوردن محصول نهایی اورا خشنود می سازد. بنابراین، ادراک گرا، ممکن است طرحهای( پروژه های) بیشتری نسبت به آنچه که تا پایان ادامه می دهد، شروع نماید و نیز برای او طبیعی است که پس از مدتی چیزهایی را که از نظرش ، جذابیت خود را از دست می دهند، حذف کند. کنجکاوی و سازگاری از خصوصیات بارز آنان است .

آنان سبک زندگی که توا‏ٌم با انعطاف و نرمش باشد را لذت بخش و دلنشین می پندارند.


چگونه ادراک گرایی بر روش تعامل، ارتباطات و تدریس شخص اثر می گذارد؟

ادراک گرایی سبب می شود شخص دربرابر پیروی از یک ساختار منظم از خود مقاومت نشان داده ومخالفت کندو طرفدار تغییر شرایط برای دستیابی به خود انگیختگی و شگفتی باشد. ادراک گرا به هنگام بروز نیازها می تواند به بهترین نحو با آن ها برخورد کند. معلم ادراک گرا در خصوص یافتن لحظه مناسب تدریس در بیشتر مواقع بسیار موفق است . او بیش از حد، از پیروی کردن از یک ساختار معین و مشخص گریزان است و برنامه های درسی بسیار قابل انعطاف ، جالب و سازگار و منطبق با نیازهای گوناگون دانش آموزان را طراحی می کند.


چگونه ادراک گرایی به سبک یادگیری تبدیل می شود؟

1-دانش آموزان ادراک گرا بر پایة کنجکاوی ذاتی خود، از فرآیند کشف ایده ها وعقاید جدید ، البته بدون تحمل فشار زیاد، لذت می برند ودر یادگیری اکتشافی یا تحقیقی بسیار خوب می درخشند. از آنان نباید انتظار به پایان رسانیدن امور و تکمیل هر کاری را داشت و یا اینکه همیشه بتوانند به محصول نهایی ( هدف نهایی ) دست یابند.

2- از آنجا که دانش آموزان ادراک گرا از برنامه و برنامه ریزی بیزارند، برای دروس منظم وسازمان یافته نیازمند تشویق هستند. اگر بخواهیم این دانش آموزان تکالیف ووظایفشان را انجام دهند، وقت شناس باشند وسروقت کارهایشان را انجام دهند، باید به نحو خوشایند ونه بطور تنبیهی ، با آنان رفتار کرد.

دانش آموزان ادراک گرا نیاز به آزادی دارند وهرگونه خود انگیختگی و انعطافی که معلم فراهم کند را می ستایند.

3-دانش آموزان ادراک گرا کاملاً راحت وآرام هستند وبه راحتی در معرض عقاید و سبکهای گوناگون قرار می گیرند . آنان در بیشتر مواقع راضی وخوشحالند مگر آنکه وجود ساختارهای منظم به قدری سخت باشد که احساس کنند تمامی تغییراتی که موجب بروز وقایع خود جوش و مایة دلخوشی آنهاست، کاملاً از بین رفته است. این دانش آموزان به ندرت دربرابر اطاعت و پیروی، تسلیم می شوند واگر تحت فشار وادار به اطاعت شوند، بی سروصدا عقب می کشند وکناره گیری می کنند یا بطور کلی کــــــار را ترک می کنند ویا دلیلی برای طغیـــان و شورش ( سرکشی ) آنان می شود.

منبع

Cognitive Type Theory & Learning Style. By Carolyn Mamchur. (1996). Available from ASCD, 1250 N. Pitt St., Alexandria, VA 22314- 1453, tel. 703/549-9110, or 800/933-2723. Internet: http:/ /www.ascd. org

  منبع: وبلاگ دکتر محرم آقازاده

 

یه روز یه ترکه

یه روز یه ترکه میره سبزی فروشی تا کاهو بخره. عوض اینکه کاهوهای خوب را سوا کند ، همه ی کاهو های نامرغوب را سوا میکنه و میخره. ازش می پرسند چرا اینکار را کردی میگه : صاحب سبزی فروشی پیرمرد فقیری هست. مردم همه ی کاهوهای خوب را میبرند و این کاهوها روی دست او میمانند و من بخاطر اینکه کمکی به او بکنم اینها را میخرم. اینها را هم میشود خورد. این ترکه کسی نبود جز عارف بزرگ آقا سید علی قاضی تبریزی ره.
یه روز یه ترکـــه میره جبهه. بعد از یه مدت فرمانده میشه. یه روز بهش می گن داداشت شهید شده افتاده سمت عراقی ها اجازه بده بریم بیاریمش. جواب میده کدوم داداشم؟ اینجا همه داداش من هستند. اون ترکـــه تا زنده بود جنگید و به داداش های شهیدش ملحق شد. اون ترکـــه کسی نبود جز مهدی باکری.
یه ترکه خواست کتاب بنویسه. برای تالیف آن کتاب حدود چهل سال تحقیق و مطالعه کرد و بیش از ده هزار کتاب را تمام خواند و به حدود صد هزار کتاب، مراجعه مکرر داشت. او برای یافتن منابع و کاوش در کتاب خانه های هند، ترکیه، ایران، عراق و ...، سفرهای متعدد انجام داد و بالاخره یک کتاب یازده جلدی نوشت. این ترکه کسی نبود جز علامه امینی و آن کتاب نیز همان الغدیر بود.
یه روز یه ترکه داشته ذکر میگفته. در وسط ذکر هنوز تمام نشده بود که یک حوری بهشتی با جامی در دست از سمت راست او می آید و جام شراب بهشتی را تعارف می کند. اما چون ذکر هنوز تمام نشده بود ترکه به حوری اعتنا نمیکنه. حوری از سمت چپ میآید ولی بازهم ترکه اعتنا نمیکنه و حواسش را جمع ذکر حقتعالی می کند. تا اینکه حوری از نظر ناپدید میشه و ترکه بالاخره ذکر خدا را همانگونه که استادش گفته بود کامل میکنه.  این ترکه کسی نبود جز علامه طباطبایی.