-
خودمونی
جمعه 3 آذرماه سال 1391 23:17
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 این روزها به درخت چنار فکر می کنم به درخت چناری که درخت همسایه داشت که چه بی مهابا قد کشیده بود بر فراز آسمان...و به کلاغ پیر ساکنش و به چراغی که با شاخه های تکیده اش بر بلندای کوچه اویخته بود. به برگ های پاییزی که صدایشان نجوای قدم های کودکانه...
-
لطفاً مداد باشید
جمعه 3 آذرماه سال 1391 23:03
در مداد پنج خاصیت است که اگر به دستشان بیاوری، تمام عمرت به آرامش میرسی: 1- میتوانی کارهای بزرگی کنی، اما نباید هرگز فراموش کنی دستی وجود دارد که هر حرکت تو را هدایت میکند. اسم این دست، خداست. او باید تو را همیشه در مسیر ارادهاش حرکت دهد. 2- گاهی باید از آن چه مینویسی دست بکشی و از مدادتراش استفاده کنی. این باعث...
-
انواع روش های مطالعه
جمعه 3 آذرماه سال 1391 23:01
روش پس ختام این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن (PQ4R) متشکل از حروف اول شش مرحله آن است. مراحل پیش خوانی در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ،...
-
تجربیات تدریس یک معلم
جمعه 3 آذرماه سال 1391 22:54
موقع تنبیه باید همیشه طوری عمل کنیم که دانش آموز متوجه شود این کار ما در واقع انتخابی است که خود او کرده : «مریم ! اگه نذاری ناهید به درس گوش بده » با گفتن این جمله دانش آموز متوجه می شود که تنبیه او نتیجه منطقی عمل خودش بوده . --------------------------------------------------------- هرگز به حریم فردی دانش آموزان...
-
یا حسین (ع)
جمعه 3 آذرماه سال 1391 22:35
-
بدون شرح
جمعه 3 آذرماه سال 1391 21:48
-
ادامه بازخورد
پنجشنبه 2 آذرماه سال 1391 14:29
د) بازخورد با مراحل رشد یادگیرنده متناسب باشد. بازخوردهای خیلی زیاد یا گمراه کننده را نباید به دانش آموزان ارائه داد. بازخورد باید دقیق و مفید ارائه شود و همچنین باید متناسب با رشد یادگیرنده باشد. ه ) بازخورد تشویق را برای عملکردصحیح به کار ببرید. همۀ ما بر اثر تجربه می دانیم که بازخورد مثبت نسبت به بازخورد منفی تأ...
-
سخن روز
پنجشنبه 2 آذرماه سال 1391 13:40
روزی یک استاد دانشگاه تصمیم گرفت تا میزان ایمان دانشجویان اش را بسنجد . او پرسید: (( آیا خداوند , هرچیزی راکه وجود دارد , آفریده است؟ )) دانشجویی شجاعانه پاسخ داد : (( بله )) ... استاد پرسید: (( هرچیزی را ؟! )) پاسخ دانشجو این بود: (( بله ; هرچیزی را. )) استاد گفت: (( دراین حالت , خداوند شر را آفریده است . درست است ؟...
-
ارزشیابی میزان درک و فهم مهارت دانش اموزان و ارائه بازخورد مناسب
پنجشنبه 2 آذرماه سال 1391 13:39
بدون آگاهی از نتیجه، تمرین برای دانش آموزان ارزش چندانی نخواهد داشت. موارد زیر می توانند راهنمای مناسبی برای معلمان در ارائه بازخورد به دانش اموزان باشد: الف) بعد از هر تمرین بلافاصله بازخورد را ارائه دهید . نیازی نیست که بازخورد به طور مستمر ارائه شود اما بازخورد باید بلافاصله بعد از تمرین واقعی ارائه شود. در نتیجه...
-
معلم اثر بخش
پنجشنبه 2 آذرماه سال 1391 13:28
معلمان اثر بخش پس از تعیین اهداف آموزشی و تجزیه و تحلیل وظایف، دانش آموزان را از انتظارات خود آگاه می سازند. آن ها در نخستین گام اجرای الگوی مهارت آموزی خود را ملزم می دانند که تدریسشان را با توضیح اهداف عینی و یک مجموعه فعالیت های یادگیری آغاز کنند. علاوه بر این ، آن ها ارتباط اهداف یک درس ویژه را با اهداف دروس قبلی...
-
توصیه هایی برای امتحان دادن
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:28
امتحان معیار ارزشیابی دانستهها و تواناییهای شماست و شما می توانید از آن بعنوان ابزاری برای ارزیابی مهارتهای یادگیری خود استفاده کنید. اما شرایط فیزیکی و ذهنی وجود دارد که عملکرد شما در حین امتحان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین لازم است پاره ای نکات را هنگام امتحان رعایت کنید. برای عملکرد بهتر در امتحان توصیههای...
-
راهکارهای مقابله با فراموشی حافظه
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:26
برای بهسازی حافظه و کاستن از میزان فراموشی باید مطالب یادگیری را به صورت معنی دار آموخت و محتوای حافظه خود را سازمان داد . 1- سازماندهی : یکی از مشکلات عمده در راه یادگیری از عوامل فراموشی ، جابجایی اطلاعات و قاطی شدن اطلاعات در یکدیگر است . در صورت تنظیم و سازماندهی اطلاعات، این عامل مخرب از بین رفته و حافظه انسجام...
-
یادداشت برداری صحیح در کلاس
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:25
یادداشت برداری یکی از مهمترین مهارتهای یادگیری است که به شما در فهم مطالب بسیار کمک می کند. اگر جزوه ای دقیق و منظم داشته باشید می توانید آن را سالیان سال نگه داشته و در مراحل مختلف تحصیل از مطالب آن بهره ببرید. با دنبال کردن مراحل زیر و تمرین آنها، می توانید این مهارت را در خود پرورش دهید. به نکات زیر توجه کنید: 1-...
-
یادداشت برداری علمی (درخت حافظه)
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:23
درخت حافظه روش علمی یادداشت برداری است که بوسیله آن می توان شکل کلی موضوع و ارتباط بین نکات مختلف را نشان داد. شکل جای گیری مطالب در درخت حافظه به گونه ای است که یادآوری و دوره مطالب را بسیار آسان می کند. با خواندن این مقاله با این روش آشنا خواهید شد. در این روش مطالب بصورت فهرست وار نوشته نمی شوند بلکه شکل شاخه ای...
-
تمریناتی جهت تقویت تمرکز
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:21
گوش کردن یکی از مهمترین مهارتهایی است که با پرورش آن می توانید کارآیی خود را در مدرسه افزایش دهید. این مهارت بعد از مهارت خواندن، یکی از مشکلترین مهارتهاست. در این مقاله سعی داریم تا با راههای پرورش این مهارت آشنا شویم. کلاس مکانی برای یادگیری و گوش کردن است. ویلیام آرمسترانگ خوب گوش کردن در کلاس: * در کلاس مطالب...
-
راه های افزایش تمرکز در یادگیری
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:18
بسیاری از دانش آموزان از عدم تمرکز در هنگام مطالعه شکایت دارند. آنها فکر می کنند قدرت تمرکز یک استعداد ذاتی است که برخی انسانها فاقد آن هستند؛ اما حقیقت این است که با انجام تعدادی تمرین ساده می توان قدرت تمرکز را چند برابر کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از این تمرینها آشنا کنیم. برای یادگیری تمرکز در...
-
جعبه یادگیری لایتنر
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:17
یکی از روشهای مؤثر یادگیری مطالب ،استفاده از جعبه لایتنر است. در اینجا نحوه کار با این جعبه را توضیح می دهیم و امیدواریم شما با استفاده از این ابزار ساده و سودمند ، بر یادگیری خود بیافزایید و در زمان محدودتر با کیفیت بهتر مطالب بیشتری را به خاطر بسپارید. این وسیله توسط محقق اتریشی " سباستین لایتنر" طراحی...
-
تکنیک یادگیری یک بار برای همیشه
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:14
این روش که یکی از قویترین روشهای یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد. (SQ3R) مخفف این کلمات است: پیش خوانی (Survey)، سؤال سازی (Question)، خواندن (Read)، بازگویی و تعریف (Recite) و مرور...
-
روش هایی برای یادگیری بهتر دروس
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:09
پیش نهاد می کنم مقاله ی زیر را چند بار به دقت مطالعه کنید. سپس آن را خلاصه کنید و آنها را روی یک برگه بنویسید و مقابل خود روی دیوار بچسبانید. بعد از مدتی نتیجه ی خوب آن را خواهید دید: «بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهرهوری بیشتر از مطالعه» شرایط مطالعه، مواردی هستند که با دانستن، به کارگیری و یا فراهم نمودن آنها می توان...
-
مدیریت زمان
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 13:06
یکی از اصول مهم مدیریت زمان اصل 20 - 80 است، یعنی از %20 زمان برای انجام %80 کارهایت استفاده کن. موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از راهکارهای مدیریت زمان را به شما معرفی کنیم. از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می شوند: ۱- کارهای مهم و فوری: این کارها...
-
سخن روز
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 12:48
شکسپیر میگه ... من همیشه خوشحالم، می دانید چرا ؟ برای اینکه از هیچکس برای چیزی انتظاری ندارم انتظارات همیشه صدمه زننده هستند .. زندگی کوتاه است ... پس به زندگی ات عشق بورز ... ... خوشحال باش ... و لبخند بزن ... فقط برای خودت زندگی کن و ... قبل از اینکه صحبت کنی ،گوش کن قبل از اینکه بنویسی، فکر کن قبل از اینکه خرج کنی...
-
یادش بخیر زنگ های املا
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:04
غروب یکی از روزهای سرد پاییز بود. خورشید در پشت کوه های پربرف یکی از روستاهای آذربایجان فرورفته بود. کار روزانه ی دهقانان پایان یافته بود. ریز علی هم دست از کار کشیده بود و به ده خود باز می گشت. در آن شب سرد و تاریک، نور لرزان فانوس کوچکی راه او را روشن می کرد. دهی که ریز علی در آن زندگی می کرد نزدیک راه آهن بود. ریز...
-
سخن روز
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 12:13
شرط داشتن پیروزی : 1. توکل به خدا خدایا : راه را نمی بینم آینده پنهان است اما مهم نیست من تورا می بینم و تو راه را 2. تلاش همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیدند 3. اراده قوی خواستن توانستن است.
-
کودکان با هوش چه مشخصاتی دارند
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 11:49
م حققان متوجه شدند کودکانی که دارای خواب منظم هستند در یادگیری زبان، خواندن و حل مسائل ریاضی نسبت به کودکانی که در ساعات متفاوتی به رخت خواب میروند موفقتر هستند. دانشمندان مرکز SRI International یک موسسه تحقیقات آمریکایی در کالیفرنیا متوجه شدند، هر چه یک کودک زودتر به رختخواب برود به همان میزان در مدرسه موفقتر...
-
[ بدون عنوان ]
سهشنبه 28 شهریورماه سال 1391 13:10
ببخشید دوستان چند وقتیه حوصله نوشتن ندارم.
-
[ بدون عنوان ]
پنجشنبه 9 شهریورماه سال 1391 10:47
به توانمندی هایم اعتماد می کنم. "تویسا "
-
نگرش آکادمیک
پنجشنبه 9 شهریورماه سال 1391 10:43
از دفتر خاطرات پروفسور حسابی دانشگاه شیکاگو بسیار پیشرفته بود. مهم تر از هر چیزی آزمایشگاه های متعدد و معتبر آن بود. من در لابراتوار بسیار پیشرفته اپتیک، مشغول به کار شدم. در خوابگاه دانشگاه هم اتاق مجهزی برای اقامت، به من داده بودند. از نظر وسایل رفاهی، مثل اتاق یک هتل بسیار خوب بود. آدم باورش نمی شد، این اتاق در...
-
برنامه درسی جامع
پنجشنبه 9 شهریورماه سال 1391 10:34
خرگوش اصرار داشت که دویدن جزء برنامه درسی باشد. پرنده معتقد بود که باید پرواز نیز گنجانده شود. ماهی هم به آموزش شنا معتقد بود و سنجاب اصرار داشت که بالا رفتن از درخت نیز باید در زمره آموزشهای مدرسه قرار بگیرد. شورای مدرسه با رعایت همه پیشنهادات دفترچه راهنمای تحصیلی مدرسه را تهیه نمود و بعد قرار شد که همه حیوانات...
-
سخن روز
پنجشنبه 9 شهریورماه سال 1391 10:26
آرامش محصول تفکر نیست هنر نیندیشیدن به انبوه مسائلیست که ارزش فکر کردن ندارند..
-
[ بدون عنوان ]
سهشنبه 7 شهریورماه سال 1391 13:46
درتقسیم زمان برای پاسخ گویی به تست ها، توجه داشته باشید که زمان برای حل هرتست متفاوت است. زمانی برای مرور اگرفرصتی بود زمانی برای مرورتست ها کناربگذارید ولی پاسخ ها راعوض نکنید، مگراین که اطمینان حاصل کنید که پاسخ اول شماغلط بوده است. هرچه بیشتربه سریک سؤال مردد باشید احتمال زیادتری دارد که سرگیجه بگیرید. اگرزمانی...