برنامه درسی

علمی-آموزشی

برنامه درسی

علمی-آموزشی

درتقسیم زمان برای پاسخ گویی به تست ها، توجه داشته باشید که زمان برای حل هرتست متفاوت است.


زمانی برای مرور
اگرفرصتی بود زمانی برای مرورتست ها کناربگذارید ولی پاسخ ها راعوض نکنید، مگراین که اطمینان حاصل کنید که پاسخ اول شماغلط بوده است. هرچه بیشتربه سریک سؤال مردد باشید احتمال زیادتری دارد که سرگیجه بگیرید.


اگرزمانی برای مرورتست ها باقی ماند، پاسخ راتنها زمانی تغییردهید که به غلط بودن اول اطمینان حاصل نمایید.


سرعت عمل
سرعت عمل درتست زنی به عوامل متعددی بستگی دارد. به این که چه قدرمفهومی خوانده باشید(وحفظی کارنکرده باشید)؟چه قدرسرحال وباحوصله باشید؟ چه تیپ شخصیتی داشته باشید؟(فردی آرام هستیدیامضطرب)؟چقدرتست زنی راتمرین کرده باشید؟ به هرحال، سرعت عمل درتست زنی موضوعی مستقل ازسایررفتارها نیست. فردی که کلاکند است، فردی که زود مضطرب می شود ویا کسی که تقسیم زمان مناسبی ندارد، احتمالاًدرکلیه فعالیته ایی که نیازمند سرعت عمل وتوانایی مشاهده است مشکل خواهدداشت.


برای افزایش سرعت عمل درتست زنی چهارعامل مؤثرند:تمرین ورکورد گیری تست زنی، شادابی وسرحال بودن، تمرکزو آرامش، ومطالعه ی مفهومی.


دقت درمحاسبات عددی
درهمه ی رشته های کنکوری دروسی وجوددارند که درآن ها حل مسأله ومحاسبات عددی ضرورتی اساسی است. اشتباهات دانش آموزان درمحاسبات عددی عمدتاً ناشی ازعجله وعدم تمرکزآن هاست که این هم ناشی ازتلاش آنان برای ازدست ندادن زمان است.گفته شد،این عجله غیرازضرروافزایش احتمال اشتباهات، به طورحتم هیچ خیری ندارد.به محاسبات عددی به خصوص دررشته ی ریاضی که موارد آن زیاداست، دقت بیشتری داشته باشید.سعی کنید به نحوی درمحاسبات پیش روید که همان یک بارمحاسبه، اطمینان شما راحاصل نماید.عجله در محاسبه، شک شما را افزایش داده ومنجربه محاسبات دوباره وسه باره واتلاف وقت خواهدشد.


محاسبات ریاضی را بادقت وتمرکزانجام دهید.
مجموعه ی ریاضی
درتست های ریاضی برای کسب نتیجه بهترساختاری با این ترتیب توصیه می شود:
مفهوم را به خاطربسپارید. موارد جامع ومانع را شناسایی کنید. قضایای مربوط به مفهوم موردنظررا به دقت وبا تمامی اجزاء به خاطربسپارید.
مواردمنتج ازاین قضایا راشناسایی کنید.حتی الامکان موارد خاص پیرامونی را شناسایی کنید.دردروس ریاضی نباید به حفظیات اکتفاکرد اگر چه لازم است تمام فرمول ها را بدانید.درهرمسأله، مجهول مسأله را دریک طرف ومفروضات را درطرف مقابل بنویسید. مشکل عمده ی دانش آموزان درریاضی این است که صورت مسأله را درک نمی کنند. اگرمفروضات مسأله را تشخیص دهید، می توانید به پاسخ هم برسید. راه حل، درون این مفروضات وجوددارد. دردرس دیفرانسیل مرورنکات کلی مربوط به نمودارها می تواند درحل مسایل مربوط به برد تابع، اکسترمهای نسبی ومطلق وتغییرات تابع مفید واقع شود. باتوجه به توزیع سؤالات کنکوردردرس دیفرانسیل منطقی به نظرمی رسد که بیشترتمرکزدرفصول سوم به بعد باشد.


درتست های ریاضی، یک روش کارمشخص داشته باشید تا دچارسردرگمی نشوید.


فیزیک

حجم زیاد درس فیزیک وتنوع موضوعات آن ایجاب می کند که ازقبل:
- تسلط خود را دربخش های مختلف آن دقیقاً تعیین کرده باشید وبدانید درچه بخش هایی بیشترین آمادگی و در چه بخش هایی کمترین آمادگی رادارید. هنگام تست زنی درکنکور، ابتد اسراغ تست هایی بروید که برای شماراحت ترهستند.مثلاً بخش های ترمودینامیک (رشته ریاضی فیزیک) فیزیک پیش دانشگاهی 2(رشته های علوم تجربی وریاضی فیزیک) بخش نوربه طورکامل، حرکت نوسانی ساده وموج، گرما وتعادل گرمایی رامی توان به طورنسبی ساده ترازیخش های دیگر درنظرگرفت.
- دقّت لازم درتشخیص مفاهیم نزدیک به هم درصورت مسأله ازاهمیت بسیاری برخورداراست.مثلاً کمیت هایی ازقبیل جابجایی و مسافت ، شتاب متوسط وشتاب لحظه ای،بازه زمانی ولحظه،کارمحیط روی دستگاه وکاردستگاه روی محیط،توان مفید وتوان تلف شده …ازمفاهیمی هستند که اغلب به علت کم دقتی، برداشت اشتباهی ازآن ها می شودوطراحان تست نیزپاسخی معادل اشتباه صورت گرفته رادرگزینه ها قرار می دهند.
- محاسبات عددی یکی ازمشکل سازترین موارد است. اغلب مفاهیم فیریکی را به خوبی تشخیص می دهید ولی درانجام محاسبات عددی اشتباهاتی صورت می گیرد که یکی ازشایع ترین اشتباهات دانش پژوهان است.

- توجه دقیق به تبدیل واحدها و این که درچه شرایطی نیازی به تبدیل واحدنمی باشد.

- دروس داده شده وجزوات اساتید باید به گونه ای مطالعه شوند که بتوانید هرزمان به طوردقیق، کامل وسریع هربخشی ازآن را که خواستید بگویید وبنویسید. دراین صورت مفاهیم درسی درذهن شما ملکه سازی به معنای واقعی می شوند. آن وقت است که سرعت عمل را با دقّت عمل، کسب کرده اید.
- پس ازفراگیری جزوات درسی به همراه مسائل تشریحی وتستی مرتبط با هرموضوع، تدریجاً  تست های کنکورسراسری را ابتدا بدون تعیین زمان ولی پس ازمدتی با تعیین وقت بزنید.تست ها را آگاهانه وبا توجه به مفاهیم یادگیری شده بزنید وبدانید سرعت عمل باید تا جایی باشد که دقت عمل را مخدوش نسازد.


- زدن تست های مرتبط به تعداد زیاد وبه طورآگاهانه بالاخره منجربه سرعت عمل  نیزمی شود.

- درماه های اردیبهشت وخرداد، تست های آزمون های کنکور پنج سال کذشته به طورجامع بزنید و درصد خود را دردرس فیزیک تعیین کرده، طوری عمل نمایید که به هیچ وجه اشتباه هرآزمون را درآزمون بعدی تکرارنکنید.

سؤالات هردرس رادرسه مرحله ی تست های با جواب مشخص،یک ستاره ای ودوستاره ای پاسخ دهید.


جرأت گذشتن ازتست
درمورد سؤالات دوستاره ای صحبت کردیم وگفتیم که دردروس تخصصی حتی این امکان وجوددارد که فرصتی برای پاسخ به آن ها باقی نماند.

برای تعداد زیادی ازدانش آموزان پذیرفتن این نکته که باید ازخیربعضی ازسؤالات   بگذرند ،سخت است. دانش آموزان بایدعادت کنند که ازروی بعضی تست ها بگذرند واین خود نه تنهانشانه ی ضعف نیست بلکه بیانگرمهارت دانش بالای فرد است. دانش آموزان بسیارمحدودی وجود دارند که هم توانایی وهم فرصت آن راداشته باشند که بتوانند به همه ی سؤالات پاسخ دهند.



بایداین فن جسورانه رابیاموزید که ازسربعضی تست ها بگذرید.


قدرت ریسک
این سؤال هم برای دانش آموزان پیش می آید که اگردرمورد گزینه ها شک کردند(باتوجه به نمرات منفی تست ها) آیاعلامت بزنند؟ در مورد هر چهارگزینه مشکل دارید توصیه می شود ازخیرآن سؤال بگذرید. اگربین سه گزینه شک داشتید بازهم توصیه قبلی را به کارببندید.امازمانی که می دانید حداقل دوگزینه غلط است حتماً یکی ازگزینه ها راعلامت بزنید.


درتست هایی که درمورد گزینه ی صحیح شک دارید تنها زمانی ریسک کنید که اطمینان داشته باشید حداقل دوگزینه غلط است.


خواندن کل اجزاء تست
این نکته ای است که همه درمورد آن اتفاق نظردارند، باید تمام اجزاء وتست را بادقت بخوانید. صورت مسأله را با حوصله وتمرکزمطالعه کنید.به همین ترتیب به تک تک گزینه هاتوجه کنید. یادتان باشد اگرعجله کنید شایدزمان را ذخیره نمایید ولی به طورحتم، احتمال اشتباه بسیارزیاد خواهدبود. اگربپذیرید که باید ازبعضی تست ها بگذرید این به دقت شما هم خواهدافزود.


قبل ازهرگونه اقدام به پاسخ گویی تست، تمام اجزاء آن را بادقت بخوانید.


پیش بینی قبل ازجواب
اگرحوصله اش را دارید وعجله نمی کنید سعی نمایید وقتی صورت مسأله راخواندید قبل ازنگاه کردن به گزینه ها،جواب راحدس بزنید.این کار سرعت عمل شمارا درپاسخ گویی به تست ها افزایش خواهدداد. حتی درصورتی که حدس شما درست ازآب درآمد وپاسخ شما بین گزینه ها وجود داشت بازهم حتماً سایرگزینه ها را بخوانید.



سعی کنید قبل ازپاسخ به هرتست، گزینه صحیح راحدس بزنید.


فریب نخورید
به محض خواندن صورت مسأله، سراغ راحت ترین وساده ترین گزینه نروید. متوجه گزینه های انحرافی باشید. به قول کنکوری ها، اگرشما مفهومی خوانده باشید احتمال انحراف  شما کاهش خواهد یافت. با این همه بازهم ممکن است به خاطرعدم تمرکز،عجله واشتباه گرفتن سرنخ ها فریب بخورید و ناخودآگاه به محض دیدن کوچک ترین سرنخی ازپاسخ، آن را علامت بزنید. پس بسیاربسیارمهم است که ازیک طرف تمرکزو
دقت راتمرین کنید  وازطرف دیگرباروش های کنترل اضطراب آشنا باشید تا بتوانیدحالت تعادلی خود راحفظ نمایید.


درجلسه ی کنکوردقت کنید درفضایی قرارنگیرید که با کوچک ترین سرنخ ها فریب بخورید.


تقسیم زمان

این درست است که باید درجلسه ی کنکورتقسیم زمان داشته باشید اما بدان معنا نیست که  برای همه ی تست ها زمانی یکسان درنظرگرفت. این نکته بسیارظریف وحساس  است .اگربرای تستی سه دقیقه وقت صرف کردید حتمآً تستی هم وجود خواهدداشت که درظرف 20 ثانیه پاسخ آن رابیابید. بنابراین درمورد تقسیم زمان وسواس به خرج ندهید.شما برای هردرس زمانی رادراختیاردارید، بازاگرپذیرفته باشید که ازسربعضی 
تست ها بگذرید احتمالاً زمان برای بقیه سؤالات کافی خواهد بود.دربعضی موارد(به خصوص دروس عمومی) امکان استفاده اززمان های  دروس دیگرهم به وجود میآید.


سخن روز

to want to is to be able to




شر ط پیروزی داشتن اراده قوی است.

فنون تست زنی

خودرابرای مواجهه باهرنوع سؤالی درسرجلسه ی کنکورآماده سازید.


تست های یک ستاره ودوستاره
بیشترمدرسین کنکورتوصیه می کنند وقتی باسؤالات یک درس روبه رومی شوید بدین شیوه عمل کنید:

یک به یک سوالات را بخوانید به طور متوسط خواندن متن هر سوال20-15 ثانیه طول می کشد.اگرجواب سؤال وگزینه ی درست را - می دانید بلافاصله در پرسشنامه(ونه پاسخنامه) علامت بزنید و سر سؤال بعدی بروید. به سؤالاتی می رسید که جواب آن ها را نمی دانید. دراینجا دوحالت پیش می آید. جواب را نمی دانید ولی می دانید که می توانید به نتیجه برسید. درکنارسؤال یک ستاره بزنید. درمورد بعضی ازسؤالات هم جواب را اصلاً نمی دانید وحدس می زنید که ارزش وقت گذاری ندارد. درکنار این نوع سؤالات دوستاره بزنید. به همین ترتیب تا پایان سؤالات آن درس پیش  بروید. معمولاً درمرحله اول تعدادی ازتست هارا با اطمینان درست علامت زده اید که البته درمورد درس های متفاوت فرق دارد.حال، مرحله دوم را به سؤالات تک ستاره ای اختصاص دهید. دراین مرحله هم تعدادی ازسؤالات را پاسخ خواهید داد. درمرحله سوم به سؤالات دوستاره ای بپردازید.


دردروس تخصصی امکان زیادی وجوددارد که وقتی برای سؤالات دوستاره ای باقی نماند. بعد از اتمام این سه مرحله جواب های صحیح رایک به یک وبادقت به پاسخنامه منتقل کنید.

درطراحی سؤالات کنکوراصول کلی طراحی تست رعایت می شود.بنابراین برای پاسخ گویی به سؤالات دنبال روش های غیرعادی نباشید.


آمادگی برای هرنوع احتمال
علی رغم نکته ی قبلی، تصورنکنید  که همه چیزباید بروفق مراد پیش رود. متأسفانه بسیاردیده شده دانش آموزانی که با آمادگی خوب درسی درجلسه ی کنکورحاضرشده اند به محض مواجهه با چند سؤال سخت پی درپی، سررشته ی کاررا گم کرده وحتی بقیه راهم نتوانسته اند خوب جواب بدهند. این آمادگی ذهنی را در خود ایجادکنید که ممکن است باهراحتمالی روبه روشوید. امکان  دارد درشرایطی که خوب پیش می روید به ناگاه به یک، دو،سه ویا چند سؤال سخت برخوردکنید، امکان دارد سؤالات یک درس باتست های مشکل شروع شود، وهرنوع امکان دیگری نیز وجود دارد. درهرحال، شما آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید تا دستپاچه نشوید.