برنامه درسی

علمی-آموزشی

برنامه درسی

علمی-آموزشی

فنون تست زنی




فنون تست زنی،یکی از مهارت های لازم در دوران دبیرستان   

و به خصوص کنکور است.تسلط برتست زنی درموفقیت
کنکورتأثیرغیرقابل انکاری دارد.بحث درباره ی مجموعه
مهارت هایی که منجربه افزایش توانایی عملکرد تست زنی
می شود،بخش چندبعدی خو اهدبود.
علی رغم گستردگی موضوع،سعی می کنیم به مواردی بپردازیم که ضروری ترهستند.
قسمتی ازتوصیه های این فصل عمومی است و برای کلیه ی دانش آموزان دبیرستانی وکنکوری در نظرگرفته شده است. قسمتی ازتوصیه ها هم خاصّ دروس به صورت
جداگانه و تفکیکی است، این مطالب بیشتر به درد کنکوری ها می خورد.


طراحی وطراحان تست ها

باوجود آن که بعضی ازافراد و مؤسسات ادعا دارند که روش هایی را ابداع کرده اند تاکنکوری ها حتی بدون حل مسأله یا توجه به صورت مسأله و براساس قوانین احتمالات بتوانند تست ها را درست علامت بزنند، عملاً چنین چیزی امکان پذیر نبوده و ادعاهایی از این قبیل نوعی فرصت طلبی محسوب می شوند. طراحی سؤالات تست از یک سری اصول کلی و مشخص تبعیت می کند که معمولاً طراحان تست ها با آن آشنا هستند. البته این بدان معنی نیست که همه اصول طراحی تست درسؤالات  کنکور رعایت می شود و همان گونه که هر ساله بعد از اتمام کنکور عنوان می گردد اشکالاتی توسط اهل فن به سؤالات وارد می آید. از جمله اصولی که در طراحی سؤالات کنکور رعایت می شود در نظر گرفتن سؤالات آسان، متوسط و مشکل در هر درس است در مقابل، یکی از اشکالات وارد به طراحی تست ها نوع چینش سؤالات است. اصولاً باید در هر درس سؤالات از آسان به مشکل تنظیم شوند، اما ظاهراً درسؤالات کنکور چنین نظمی وجود ندارد و مثلاً گاهی بعد ازسؤالات سخت دیفرانسیل بلافاصله سؤالات سخت گسسته آغاز می شود و یا مانند کنکورسال 81 که سؤالات  ادبیات  با چند سؤال سخت پی درپی شروع شده بود.