برنامه درسی

علمی-آموزشی

برنامه درسی

علمی-آموزشی

مثبت ببین

آجر‏های بنای هستی‌مان را، طرز تفکرمان می‏ سازد و اگر بخواهیم در دنیای‌مان اتفاق زیبایی بیفتد ، گام اول ، تغییر در نگاه و بینش ماست.

بخندیم تا دنیا به رویمان بخندد



لبخند بزن بدون هیچ انتظارپاسخی از دنیا
                                               بدان روزی دنیا آنقدر شرمنده خواهد شد

                                                             که به تمام لبخندهایت پاسخ خواهد داد.


رمز یک مطالعه موفق

داشتن یک مطالعه ی موفق ،تنها نیاز دانش آموزان نیست بلکه ما در طول زندگی برای خیای از فعالیت های خود نیازمند مطالعه و شرکت درآزمون هستیم . پس بهتر است بدانیم چگونه از مطالعه ی خود بیشترین استفاده را ببریم.

یک مطالعه‌ی موفق

مطالعه  فرایند مداومی است که نیازمند برنامه ریزی و کسب مهارتهای مطالعه و فراگیری عوامل کمک کننده است.


عوامل موفقیت زا و کمک کننده در امر مطالعه موارد بسیاری است که در اینجا به چند مورد از آن اشاره می شود: تنظیم وقت، کنترل رفتار خود، ارزیابی خود یا خود نظارتی، خودگویی، استراحت.

 

تنظیم وقت: ابتدا برای مطالعه در هر درس باید مشخص کنیم چه مقدار زمان لازم داریم. بعضی افراد در این زمینه مشکل دارند و نمی دانند چقدر باید وقت بگذارند و چگونه برنامه ریزی کنند. دوم اینکه گاهی دانش آموزان وقت برای مطالعه می گذارند اما بهینه نیست. بعنوان مثال 2 ساعت کتاب در دستشان است اما در واقع، وقت بهینه او 1 ساعت است. یعنی در هنگام خواندن حواسش نیست و زمان زیادی را به خیال پردازی می گذارند و منجر به انجام نادرست یا ناقص تکالیف می شود. بنابراین تنظیم وقت یعنی اختصاص دادن زمان موثر برای انجام تکالیف . فرد برای ارزیابی  تنظیم وقت، باید زمان بهینه و پرت خود را مشخص کند و در رفع زمان پرت تلاش کند تا نتیجه مطلوب را بدست آورد.

 

کنترل رفتار خود : علاوه بر تنظیم فرد مطالعه کننده باید یاد بگیرد، در خلال درس رفتار خود را اداره و مدیریت کند. رفتارهای نادرستی مانند حواسپرتی، فکرکردن به مسائلی غیر از درس می تواند مشکلاتی برای او بوجود آورد.بنابراین کنترل رفتار روشی موثر، برای کاهش زمان مطالعه و افزایش بهره وری. در کنترل رفتار خود باید مشکلاتی که برای ما بوجود می آید از پیش روی خود برداریم تا بتوانیم رفتار خود را به بهترین شکل کنترل کنیم. بعنوان مثال اگر چیزی فکر ما را مشغول می کند، ابتدا آنرا روی کاغذ بنویسیم و راه حلی برای آن ارایه دهیم بعد به مطالعه بپردازیم.

 

خود نظارتی یا ارزیابی خود:  لازم است فرد با نظارت بر نحوه ی مطالعه خود پیشرفتش را  وارسی کند تا ببیند عملکرد او در هنگام مطالعه و آزمون به چه شکلی بوده است. البته در برنامه خود نظارتی بهتر است چند نکته را برای خود یادداشت کند و به آنها پاسخ دهد تا عملکرد خود را بهبود بخشد.

هدف من از مطالعه این درس چیست؟ مشخص کردن هدف، کارآمدی فرد را در هنگام مطالعه بالا می برد.

در هر درس میزان علاقه من چقدر است :  از 1 تا 20 به خود نمره بدهید.

سعی و تلاش من در این درس چقدر است: از 1 تا 20 به خود نمره بدهید.

 میزان گوش دادن و درک کردن این درس، در کلاس چگونه است: از 1 تا 20 به خود نمره بدهید.

نمره ای که در این درس می خواهم بگیریم چیست؟..............

با پاسخ گویی به سئوالات بالا و مشخص کردن نقاط ضعف خود به برطرف کردن آن بپردازید تا بتوانید پیشرفت و خود کارآمدی خود را افزایش دهید.

بیدار ماندن تا نیمه های شب و تماشای برنامه های تلویزیون باعت دیر خوابیدن، خستگی زودرس و موجب کمتر یادگیری شما می شود. کسی که پس از مطالعه می خوابد از فردی که بعد از مطالعه بیدار می ماند، محفوظات خود را بهتر یاد می گیرد

خودگویی ها: بعضی افراد در انجام تکلیف از خودگویی های منفی استفاده می کنند مانند: " من در این درس موفق نمی شوم ". " اگر درس در کلاس بلد نباشم، معلم و دانش آموزان مرا مسخره می کنند ". یعنی بجای اینکه بر انجام تکلیف متمرکز شوند، افکار منفی را در ذهنش مرور می کند. تفکر منفی راهی برای جلوگیری از موفقیت است. بنابراین برای انجام درست تکلیف و کنترل رفتار خود سعی کنید از خود گویی مثبت استفاده کنید. بعنوان مثال " من خوب درس می خوانم و نتیجه خوبی بدست می آورم". صحبت کردن با خود به طور مثبت، به دانش آموز کمک می کند تا به توان کامل خود برسد. کسانی در تحصیل موفق می شوند که خود را باور داشته باشند و قبول دارند، می توانند و برای این توانستن برنامه ریزی انجام دهند.

 

استراحت: هدف از استراحت بدست آوردن انرژی لازم برای فعالیتهای جسم و ذهن است تا به نوعی بهداشت مغز را  تامین کند و موجب بهتر کار کردن مغز شود و یادگیری کارآمدتر و موثرتر شود. بهترین زمان بندی برای مطالعه بین 40 تا 45 دقیقه است و بین هر جلسه حدود 15 دقیقه استراحت کنید. بیدار ماندن تا نیمه های شب و تماشای برنامه های تلویزیون باعت دیر خوابیدن، خستگی زودرس و موجب کمتر یادگیری شما می شود. کسی که پس از مطالعه می خوابد از فردی که بعد از مطالعه بیدار می ماند، محفوظات خود را بهتر یاد می گیرد.

 

بنابراین با رعایت موارد بالا، کسب مهارت در مطالعه، برنامه ریزی، خودباوری و پشتکار در مطالعه می توانیم جزء افراد موفق باشیم.

 

زهرا خسروجردی

بخش خانواده ایرانی تبیان

شیوه های مطالعه برای امتحان


قصد دارم چند شیوه معمول اما حیاتی در مطالعه را برا ی شما توضیح دهم.


خیلی از دانش آموزان و دانشجویان اظهار گله مندی می کنند که مطالب خوانده شده را زود فراموش می کنند. واقعیت آن است که هر چه قدر ما مطالب را بهتر و عمیقتر مطالعه کنیم در فراموش نشدن آنها موثر است. برا ی اینکه از فراموش شدن مطالب جلوگیری کنید بهتر است از این روش ها پیروی کنید:

۱. با یکبار مطالعه فکر نکنید همه چیز را یادگرفته اید. تحقیقات مختلف نشان می دهد دوباره و چند باره خوانی نه تنها از فراموشی جلوگیری می کند بلکه باعث گسترده شدن یادگیری و کشف معانی جدید از مطالب می شود.


۲. سعی کنید در هنگام مطالعه مطالبی را که می خوانید با مطالب قبلی مرتبط سازید و از آنها یک ساختار و سازمان بسازید.


۳. نکته برداری شیوه ای مرسوم و موثر است که به افراد در بخاطر سپاری کمک می کند. این روش بخصوص در یادگیری مطالب پیچیده و مشابه از اهمیت بالایی برخوردار است.


۴. سعی کنید با دو ستان خود درباره مطالبی که تازه خوانده اید مباحثه کنید. این کار مانع از فراموشی می شود.


۵. هنگام خستگی و با شکم پر هرگز مطالعه نکنید. تحقیقات جدیدتر نشان می دهد افراد در زمان خالی بودن معده مطالب را بهتر درک می کنند.


۶.هر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه یکبار به خود یک استراحت ۳ دقیقه ای بدهید. در این فرصت سعی کنید به مطالبی که خوانده اید فکر کنید.


۷. همیشه سعی کنید برای کل نمره مطالعه کنید.


۸. از دیگران بخواهید مطالبی را که خوانده اید از شما بپرسند.


۹. سوالات آزمون را برای خود پیش بینی کنید و آنها را با دقت بیشتر بخوانید.


۱۰. همیشه به خداوند توکل کنید.

جهل

 

بچه ای نزد شیوانا رفت (در تاریخ مشرق زمین شیوانا کشاورزی بود که او را استاد عشق و معرفت ودانایی می دانستند) و گفت: مادرم قصد دارد برای راضی ساختن خدای معبد و به خاطر محبتی که به کاهن معبد دارد، خواهر کوچکم را قربانی کند. لطفا خواهر بی گناهم را نجات دهید. شیوانا سراسیمه به سراغ زن رفت و با حیرت دید که زن دست و پای دختر خردسالش را بسته و در مقابل در معبد قصد دارد با چاقو سر دختر را ببرد. جمعیت زیادی زن بخت برگشته را دوره کرده بودند و کاهن معبد نیز با غرور وخونسردی روی سنگ بزرگی کنار در معبد نشسته و شاهد ماجرا بود. شیوانا به سراغ زن رفت و دید که زن به شدت دخترش را دوست دارد و چندین بار او را درآغوش می گیرد و می بوسد. اما درعین حال می خواهد کودکش را بکشد، تا بت اعظم معبد او را ببخشد و برکت وفراوانی رابه زندگی او ارزانی دارد. شیوانا از زن پرسید که چرا دخترش را قربانی می کند. زن پاسخ داد که کاهن معبد گفته است که باید عزیزترین پاره وجود خود را قربانی کند، تا بت اعظم او را ببخشد. و به زندگی اش برکت جاودانه ارزانی دارد. شیوانا تبسمی کرد و گفت : اما این دختر که عزیزترین بخش وجود تو نیست، چون تصمیم به هلا کش گرفته ای. عزیزترین بخش زندگی تو همین کاهن معبد است که به خاطر حرف او تصمیم گرفته ای دختر نازنین ات را بکشی. بت اعظم که احمق نیست. او به تو گفته است که باید عزیزترین بخش زندگی ات را از بین ببری و اگر تو اشتباهی به جای کاهن دخترت را قربانی کنی هیچ اتفاقی نمی افتد. و شاید به خاطر سرپیچی از دستور بت اعظم بلا و بدبختی هم گریبانت را بگیرد! زن کمی مکث کرد. دست و پای دخترک را باز کرد. او را در آغوش گرفت و آنگاه درحالی که چاقو را محکم در دست گرفته بود، به سمت پله سنگی معبد دوید. اماهیچ اثری از کاهن معبد نبود! می گویند از آن روز به بعد دیگر کسی کاهن معبد را در آن اطراف ندید! هیچ چیز ویرانگرتر از این نیست که متوجه شویم. کسی که به او اعتماد داریم عمری فریبمان داده است... در جهان تنها یک فضیلت وجود دارد و آن آگاهی‌ است و تنها یک گناه و آن جهل است.