برنامه درسی

علمی-آموزشی

برنامه درسی

علمی-آموزشی

معلم اثر بخش

معلمان اثر بخش پس از تعیین اهداف آموزشی و تجزیه و تحلیل وظایف، دانش آموزان را از انتظارات خود آگاه می سازند. آن ها در نخستین گام اجرای الگوی مهارت آموزی خود را ملزم می دانند که تدریسشان را با توضیح اهداف عینی و یک مجموعه فعالیت های یادگیری آغاز کنند. علاوه بر این ، آن ها ارتباط اهداف یک درس ویژه را با اهداف دروس قبلی توضیح می دهند، و تلاش می کنند یک کل معناداری را در ذهن دانش آموزانشان ایجاد کنند.


نوع و ترتیب فعالیت ها را جهت تحقق و دست یابی به اهداف یادآور می شوند و زمان مورد نیاز برای هر فعالیت را نیز گوشزد می نمایند.  نمونه ای از یک جلسه تدریس معلم دربارۀ نحوه استفاده از میکروسکوپ مثلاً.


اهداف عینی: چگونگی تنظیم عدسی ها و نور میکروسکوپ به طوری که بتوان بوضوح اجزا یک سلول گیاهی را مشاهده کرد.


موارد مورد بحث:

5 دقیقه: معرفی، مرور و بیان اهداف عینی

5 دقیقه: استدلال و منطق چرایی انجام کار

10 دقیقه: نمایش چگونگی تنظیم عدسی ها و نور در میکروسکوپ و پرسش و پاسخ در این زمینه.

20 دقیقه: تمرین با میکروسکوپ (توسط دانش آموزان)، معلم در این مرحله می گوید: من در کلاس گردش و به شما کمک خواهم کرد.

10 دقیقه: جمع بندی و پایان کلاس و تعیین تکالیف جلسه آینده.



بازنگری، مرور و تمرین منطقی دروس در فرایند تدریس از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به ویژه دروسی که مهارت مدار هستند. درس های مهارت مدار نوعاً درس هایی هستند که یادگیری آن ها نیاز به انگیزه، تعهد و تمرین دارد. اما ممکن است دانش آموزان به اهمیت آن چندان واقف نباشند.